Mikor vásárolhatok újra online az M&S-nél?
Két és fél héttel azután, hogy a Marks & Spencer (M&S) először kibertámadás áldozatává vált, a kiskereskedő még mindig küzd azzal, hogy visszaállítsa a szolgáltatásokat a megszokott kerékvágásba. Az online rendeléseket továbbra is felfüggesztették, és a vállalat múlt héten bejelentette, hogy „nap mint nap” dolgoznak a helyzet helyreállításán. A problémák április 25-én kezdődtek, amikor a boltban történő kifizetések akadozni kezdtek, majd a nehézségek a szervezet más területeire is kiterjedtek. Az M&S problémái a húsvéti hétvégén indultak, amikor a vásárlók a Click & Collect és a kontaktmentes kifizetési lehetőségek akadozásáról számoltak be. A vállalat megerősítette, hogy „kibertámadással” küzdenek, és míg ezek a szolgáltatások visszaálltak, április 25-én felfüggesztették az online rendeléseket a weboldalukon és az alkalmazásukban. Most, több mint két héttel később, még mindig nem tudni, mikor indulhatnak újra az online rendelések.
A vásárlóknak, akik megkapták a „kész a gyűjtésre” e-mailt, lehetőségük van személyesen átvenni a rendelésüket az üzletben, míg a április 23-a után leadott rendeléseket visszatérítik. Néhány boltban bizonyos élelmiszerek is hiányoztak, miután a cég leállította egyes rendszereit. Az üres polcokon olyan feliratok voltak olvashatók, mint például: „Kérjük, legyenek türelemmel, míg megoldunk néhány technikai problémát, amelyek a termékek elérhetőségét befolyásolják.” Úgy tűnik, hogy a legtöbb élelmiszer-üzletben a banki ünnep hétvégéjén javult az élelmiszerek elérhetősége. Azonban kedden arról érkeztek hírek, hogy néhány boltban nem álltak rendelkezésre minden szükséges hozzávaló az akciós étkezésekhez. Az M&S szóvivője elmondta: „A vásárlók továbbra is vásárolhatnak étkezési akciókat a vasútállomási boltjainkban, de bizonyos termékek elérhetősége változó.” Emellett a cég az összes álláshirdetését eltávolította a weboldaláról, üzenetet hagyva, amelyben közlik: „Sajnáljuk, hogy most nem tud keresni vagy jelentkezni állásokra. Keményen dolgozunk, hogy a lehető leghamarabb visszatérhessünk az online működéshez.”
A Marks & Spencer nem adott tájékoztatást arról, hogy ki vagy mi áll a rendszere elleni támadás mögött, de most már tudjuk, hogy egy zsarolóvírus-támadás történt. Ez a fajta rosszindulatú szoftver arra szolgál, hogy titkosítsa a fontos adatokat vagy fájlokat, miután hozzáférést nyert egy vállalat számítógépes rendszereihez, lényegében zárolva azokat, amíg váltságdíjat nem fizetnek. A hackerek gyakran fenyegetőznek, hogy kiszivárogtatják vagy eladják az adatokat, hogy nyomást gyakoroljanak a vállalatokra a váltságdíj kifizetésére. Egy „DragonForce” néven ismert zsarolóvírus-csoport azt állította a BBC-nek, hogy felelősek az M&S, a Co-Op és a Harrods ellen tett támadásokért, valamint hogy hamarosan további támadásokra lehet számítani. A DragonForce egy társult kibertámadási szolgáltatást üzemeltet, így bárki használhatja a rosszindulatú szoftvereket és webhelyeket támadások lebonyolítására és zsarolásra. Nem tudni, hogy ki használja végül a DragonForce szolgáltatását a kiskereskedők ellen, de néhány biztonsági szakértő szerint a látott taktikák hasonlítanak egy lazán koordinált hacker csoport módszereire, amelyeket Scattered Spider vagy Octo Tempest néven emlegetnek. Ez a banda Telegram és Discord csatornákon működik, angolul beszélő fiatalokból áll, akik közül néhányan még tinédzserek.
A Brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztetett arra, hogy a brit kiskereskedőket célzó bűnözők az IT segélyvonalakat utánozzák, hogy betörjenek a szervezetekbe. A Metropolitai Rendőrség megerősítette, hogy vizsgálják a támadást. A kibertámadás már jelentős hatással volt a kiskereskedőre, és minél tovább tart a probléma kezelése, annál nagyobb kárt okoz a cég pénzügyi eredményében. A cég részvényeinek ára csökkent a technikai problémák megjelenése óta, több mint fél milliárd fontot törölve a cég értékéből. Az online értékesítés a M&S ruházati és otthoni termékeinek körülbelül egyharmadát teszi ki. Átlagosan napi 3,8 millió fontot költenek az emberek ruházati és otthoni termékekre a weboldalon és az alkalmazásokon. A weboldal problémáival szembesülve elképzelhető, hogy a vásárlók inkább egy M&S boltba mentek vásárolni, de az is valószínű, hogy a versenytárs online kiskereskedői felé fordultak. A nehézségek egybeestek a melegebb időjárással, amikor az emberek valószínűleg új nyári ruhákat szeretnének vásárolni. Catherine Shuttleworth, a Savvy Marketing munkatársa, elmondta, hogy az online hatás azonnali. „Tekintettel a ‘vásárolj most’ kultúrára, más kiskereskedők kihasználják ezt a lehetőséget.” Az elemzők szerint az M&S hírneve „megsérült”, de azt is hangsúlyozzák, hogy a vásárlók iránti vonzalom miatt a vásárlók valószínűleg adnak egy kis időt a cégnek a helyreállásra. Eddig nem tapasztaltak nyilvánvaló visszahatást, egy vásárló a BBC-nek elmondta, hogy a személyzet „tökéletesen kedves” volt a kibertámadás ellenére. A Marks & Spencer egyik legnagyobb beszállítója elmondta, hogy kézzel írták a rendeléseket. A Greencore, amely szendvicseket, tekercseket és wrapeket szállít, azt nyilatkozta, hogy 20%-kal növelte a szállítmányokat, hogy biztosítsa a kellő mennyiségű élelmiszert a banki ünnep hétvégéjére. Thea Green, a Nails Inc szépségápolási márka vezérigazgatója a BBC-nek elmondta, hogy a cégüknek fontos termékelindítása van, és ideges a M&S problémái miatt. „Ez hatással van ránk – de ez csak egy számjegyű arányt képvisel az üzletünkben, így nem jelentős hatás. De nagyon fontos brit vásárlójuk,” mondta.
Miközben az M&S gyorsan tájékoztatta a vásárlókat a kibertámadásról, a további frissítések szűkösnek bizonyultak. Stuart Machin vezérigazgatónak május 2-án küldött üzenete, amelyben bocsánatot kért, volt az utolsó nyilvános közleménye, és összességében csupán a harmadik volt, amit kiadtak. Nem esett szó arról, mikor állhat helyre a normális üzletmenet. Az M&S nem kommentál

