Divat,  Gazdaság

Nike áremelésre készül az amerikai piacon a vámok bizonytalansága miatt

A Nike bejelentette, hogy június elejétől emeli egyes edzőcipők és ruházati termékek árait az Egyesült Államokban. Ez a lépés néhány héttel azután érkezik, hogy a rivális Adidas figyelmeztetett arra, hogy a vámok miatt kénytelenek lesznek megemelni termékeik árát. A sportmárka azonban nem nevezte meg kifejezetten az amerikai vámokat mint az áremelés okát, csupán annyit közölt, hogy rendszeresen végrehajtanak „árkorrekciókat”. A Nike termékeinek szinte mindegyike Ázsiában készül, ahol Donald Trump elnök vámintézkedései célkeresztbe kerültek. Az Egyesült Államokban a magasabb, úgynevezett „megtérítő” vámok emelését júliusig felfüggesztették, de a 10%-os alapvám továbbra is érvényben van számos ország esetében. A vámok, amelyek az importtermékekre kivetett adók, szinte mindig azt a vállalatot terhelik, amely az árut behozza az országba, nem pedig azt a céget, amelyik a terméket előállította. Az importőrök dönthetnek úgy, hogy magukra vállalják a plusz költséget, azonban gyakran inkább a fogyasztókra hárítják azt.

Trump az áremelések bejelentése előtt vitatta a jövendöléseket, és azóta támadta azokat a cégeket, beleértve a Mattelt és a Walmartot is, amelyek az áremelkedéseket a vámintézkedésekkel hozták összefüggésbe. A Walmartnak azt javasolta, hogy „álljon le” a vámok hibáztatásával, mondván, hogy a cég milliárdokat keresett, és „fedezze a vámokat”. A Nike az áremelések kapcsán úgy fogalmazott, hogy „rendszeresen értékeljük üzletünket, és az éves tervezés részeként árkorrekciókat hajtunk végre”. Márciusban, egy befektetőkkel folytatott telefonbeszélgetés során a Nike pénzügyi igazgatója, Matt Friend azt mondta, hogy a cég „számos külső tényezőt” figyel, amelyek bizonytalanságot teremtettek a jelenlegi működési környezetben, beleértve a vámokat is. Hozzátette, hogy a Nike figyelemmel kíséri „a bizonytalanság és más makrogazdasági tényezők hatását a fogyasztói bizalomra”.

Június 1-jétől a 100 dollárnál (kb. 74,50 font) drágább Nike cipők ára akár 10 dollárral is emelkedhet. A ruházati termékek és kiegészítők ára is 2 és 10 dollár között nőhet. A Nike népszerű Air Force 1 edzőcipői, valamint a 100 dollár alatti cipők mentesülnek az áremelésektől. A gyermektermékek és a Jordan márkájú ruhák és kiegészítők szintén kivételt képeznek. Áprilisban az Adidas azt nyilatkozta, hogy a Trump által bevezetett vámok miatt az Egyesült Államokban a népszerű Gazelle és Samba cipők ára emelkedni fog. A brit JD Sports sportmárka pedig szerdán közölte, hogy a vámok miatt emelkedő árak a kulcsfontosságú amerikai piacon a vásárlói keresletet is befolyásolhatják.

A világ cégei számára komoly kihívást jelent a Trump-adminisztráció kereskedelmi politikájának bizonytalansága. Az április 2-án bejelentett magas „megtérítő” vámokat felfüggesztették, miközben az országok a Fehér Házzal tárgyalnak. A Vietnam, Indonézia, Thaiföld és Kína termékeivel foglalkozó országok várhatóan a legnagyobb amerikai importvámokkal néznek szembe, amelyek 32%-tól akár 54%-ig terjedhetnek. A 90 napos felfüggesztés július elején lejár, de a 10%-os alapvám továbbra is érvényben marad. Vietnam messze a legnagyobb gyártója a Nike termékeinek, hiszen a cég legutolsó pénzügyi évében a vietnámi gyárak a lábbelik 50%-át és a ruházati termékek 26%-át állították elő. Kínában, Indonéziában és Kambodzsában is gyártanak a Nike számára.

A Nike bejelentette, hogy 2019 óta először közvetlenül az Amazonon is értékesíteni fog termékeket az Egyesült Államokban. A cég korábban már listázta termékeit a platformon, de hat évvel ezelőtt leállította ezt a gyakorlatot, hogy a hivatalos weboldalára és fizikai boltjaira összpontosítson. Azonban a Nike online értékesítései csökkennek, és a legutóbbi negyedéves eredményeik szerint a digitális eladások minden régióban visszaestek, különösen Európában, a Közel-Keleten és Afrikában, ahol 25%-os csökkenést tapasztaltak, míg Kínában 20%-os visszaesést regisztráltak. A cég összesített bevétele szintén csökken, így a Nike a múlt év végén visszahívta Elliott Hillt, egy korábbi vezetőt, hogy átvegye a cég irányítását Donahoe úrtól. Hill most egy átalakulási folyamaton vezeti a Nike-t, amelynek fókuszában az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok és Kína áll.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3315er3gygo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük