Gazdaság,  Hírek

A milliárdos érdeklődése a Royal Mail iránt: mi áll a háttérben?

Április végén egy cseh milliárdos, aki együttműködik egy futballklubban és jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak, átveszi a 500 éves Royal Mail irányítását. Daniel Kretinsky, aki a cseh Szfinx néven ismert, nem csupán a gazdag emberek elitjéhez tartozik, hanem egy olyan üzletember is, aki a globális energiapiacokon szerzett hatalmas vagyont, összesen körülbelül 6 milliárd fontot. Az elmúlt években a Royal Mail, amelyet VIII. Henrik alapított, szembesült a nehézségekkel: piaci részesedésének csökkenésével, pénzügyi veszteségekkel és a dolgozói körével való feszültségekkel.

A Royal Mail a brit élet szerves része, sok ember még mindig kedveli a postásukat, aki hetente többször is megjelenik az ajtó előtt. Azonban a levélküldés iránti kereslet az utóbbi időben drasztikusan csökkent, a 2004-es 20 milliárd levélről tavaly már csak 7 milliárd küldemény érkezett. A cég komoly bírságokat kapott a kézbesítési célkitűzések teljesítésének elmulasztása miatt, így nem meglepő, hogy Kretinsky érdeklődését felkeltette ez a megfáradt intézmény.

A Royal Mail privatizálása 2013-ban történt, és az azóta eltelt időben a részvényárak drámaian ingadoztak. A cég értéke a korábbi 6 milliárdról kevesebb mint 2 milliárdra csökkent, amikor Kretinsky megkezdte a felvásárlási ajánlatát. Az üzletember a Royal Mail anyavállalatában, az International Distribution Services (IDS) 27,5%-os részesedését vásárolta meg, és tervezi, hogy logisztikai konglomerátumot épít, amely három pilléren alapul: energia, kiskereskedelem és logisztika. Az IDS-t a logisztikai szektor sarokkövének tekinti, és célja, hogy versenyezzen a Deutsche Post DHL, a DPD és az Amazon mellett.

A Royal Mail előtt álló kihívások között szerepel, hogy a cégnek meg kell felelnie a törvényi és szabályozási kötelezettségeknek, amelyek megnehezítik a versenytársakkal való egyenlő küzdelmet. A cégnek hat napos levélkézbesítést és öt napos csomagküldést kell biztosítania minden brit lakcímre, ami jelentős költségeket ró rá, miközben a magáncégek az üzleti modelljük optimalizálásával profitálnak. Kretinsky azonban úgy véli, hogy van megoldás. A Royal Mail számára kedvező változtatások révén, mint például a másodosztályú levelek kézbesítési kötelezettségének csökkentése, évente 300 millió fontot takaríthatnának meg, ami stabilizálná a vállalat pénzügyi helyzetét.

A cégvezetés azt reméli, hogy a jövőben a csomagküldés terén is növelhetik a részesedésüket, különösen az e-kereskedelem növekedésével. Az új technológiák és megoldások bevezetésével, például a csomagautomata rendszerrel, a Royal Mail a modern vásárlói igényekhez is alkalmazkodni kíván. A partneri kapcsolat a Sainsbury’s szupermarkettel, amely csomagautomata telepítésére készül, szintén azt jelzi, hogy a cég a jövőre nézve próbálja modernizálni szolgáltatásait.

A változások mellett Kretinsky azt is megígérte, hogy tiszteletben tartja a Royal Mail hagyományos értékeit, beleértve a márkanevet és a székhelyét is az Egyesült Királyságban. A dolgozói szakszervezetekkel folytatott tárgyalások során Kretinsky időkorlátos kötelezettségeket vállalt, többek között garantálta, hogy nem lesznek kötelező leépítések, és hogy a cég nyugdíjpénztári többletének védelmét is biztosítja.

Bár a Royal Mail előtt álló kihívások jelentősek, a potenciális növekedési lehetőségek is kézzelfoghatóak. Kretinsky úgy véli, hogy a jövő a külső kézbesítésekben rejlik, és ha a cég képes lesz növelni a csomagküldési üzletágat, akkor új munkahelyeket teremthet, ami kompenzálhatja a levélküldés csökkenésével járó elbocsátásokat. A Royal Mail tehát új kihívások elé néz, és Kretinsky vezetésével a cég megpróbálja újra felfedezni a versenyképességét a folyamatosan változó piacon.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük